Balans och återhämtning


Balans och återhämtning

Med sommaren här och semester i antågande ges vi möjlighet att slappna av och återhämta oss. Men det är lättare sagt än gjort.

Ett viktigt fokusområde vi jobbar mycket med är balans. Balansen mellan jobbet och fritiden, balansen mellan träning och återhämtning. Vi är mer mobila än någonsin och vi har svårt att stänga ner tillgängligheten. Under semestern ska vi ”bara” kolla mailen och ev. ta det där viktiga samtalet men i övrigt är vi lediga. Många känner igen sig i den vardagen och alla vill leverera.

Vi har några viktiga delar här som vi själva kan ta ansvar för.

Det är fyra hörnstenar i vårt välmående som behövs för att vi ska få en balans.

  • Vardagsmotion
  • Träning
  • Kost
  • Återhämtning

Vardagsmotionen som är en så viktig del i vår totala aktivitet tenderar att ofta bli nedprioriterad, men vad skulle hända om vi istället väljer att gå i trapporna på jobbet istället för att ta hissen, gå av en station tidigare eller parkera bilen ett kvarter längre bort och ta en promenad den sista biten, eller om möjligt, cykla eller gå till jobbet?

Vårt behov av vardagsmotion och fysisk aktivitet har aldrig varit större då vår vardag blir allt mer stillasittande.

Allt hänger ihop.

Vi behöver regelbundenhet i vår livssituation. Att röra på oss och hålla aktivitetsnivån uppe är något vi rutinmässigt bör göra varje dag och utöver det lägga in träning minst 2-3 gånger per vecka. Skillnaden mellan vardagsmotion och träning kan vi göra enkel. Vardagsmotionen handlar om att röra sig och hålla aktivitetsnivån uppe. Har man tränat behöver man duscha efteråt.

Vi behöver också en sund och balanserad kost som ger oss nödvändig energi och ger oss näring för att orka prestera och för att kunna återhämta oss. Sund kost behöver inte vara svårt. Ett bra tips är att försöka äta så varierat man kan och att äta frukt varje dag och grönsaker till varje måltid.

Rutiner och vanor.

När vardagsmotionen är rutin och träningen en vana för att ge oss ork och energi har vi återhämtningen som är otroligt viktig för att få balans. Vi jobbar hårt och länge, vi kanske rör os mycket och vi tränar varje dag, men. Vi glömmer återhämtningen.
Återhämtning efter fysisk aktivitet och sömn knyter ihop säcken.
Många sover idag alldeles för lite och har aktiviteter långt in på natten och ger sig ingen tid att varva ner vilket leder till att den redan bristande sömnen även är av låg kvalité.

Vi behöver nedvarvning, vi behöver tid för reflektion och vi behöver slappna av varje dag.

Lite sammanfattande tips så här inför sommaren:

  • Hitta möjligheter att röra dig mer i vardagen.
  • Prioritera att få in träning och fysisk aktivitet i din veckoplanering.
  • Ät sund, balanserad och näringsrik kost
  • Ta tillvara på dig själv och ge dig möjlighet till återhämtning och vila.

Med det sagt vill vi passa på att önska er en riktigt härlig sommar!

2018-07-02T11:42:37+00:00 2018/07/02|